donderdag 25 december 2008

Deel 1

Omdat het alweer zo lang geleden is dat ik iets van Sita heb verteld. Heb ik besloten het in delen te gaan schrijven. Anders word het een ontzettend lang verhaal :-) .

Gezondheid – huid
Sita heeft problemen met haar huid. Eerst dacht ik dat het littekens waren. Maar voor zekerheid heb ik haar wel een periode gewassen met een shampoo tegen schimmel op basis van etherische oliën. In het begin leek het beter te gaan maar toen begon het weer erger te worden. Dus duidelijk geen littekens anders zou het niet erger worden. Ze kreeg ook steeds meer pukkels en die werden dan bruin. En later verdwenen ze in zijn geheel weer. Dus toen maar weer naar de dierenarts. Ze hebben toen verschillende test gedaan, en ben ik begonnen met haar preventief te behandelen tegen schimmel met spul van de Dierenarts. Ik moest haar dan geheel nat maken met dat spul en dat moest opdrogen. Uit de test is niets gekomen. Maar het spul hielp wel. De plekken werden rustiger. Toch bleven de pukkels komen. Ik had toen verteld aan de dierenarts dat ik haar gewassen had met die shampoo. Toen zij de dierenarts ook dat, dat de testen zou hebben kunnen beïnvloed. Na de wassingen wilde hij haar toch ook maar gaan behandelen tegen Demodex. Ze wordt behandeld met Advocate. En toen begonnen de pukkels na de 2de behandeling te verdwijnen. Voor dat ik haar het de 3de behandeling heb gegeven zijn we naar de dierenarts geweest en hij vermoed dus dat ze dan toch Demodex heeft. Ze heeft nu haar 3de behandeling gehad. Kort daarvoor waren er wel weer een paar pukkels omhoog gekomen maar die zijn nu weer allemaal weg en er zijn geen nieuwe bijgekomen. Er is nu afgesproken dat ik haar elke 3 maanden Advocate geef. En ik houd het natuurlijk in de gaten dat als de pukkels en zo weer omhoog kom dat ik weer aan de bel trek. Dat het spul tegen schimmel ook heeft geholpen. Kan ook betekenen dat ze ook daarnaast noch schimmel had. Maar sinds ze bij mij is heb ik nu meer dan 500 euro aan de dierenarts uitgegeven. Dat is wel eventjes slikken. En dat is iets waar men toch rekening mee moet houden als men een hond uit Spanje haalt. Ze kunnen het een of ander mankeren. Ik wil hier mee niet zeggen dat men geen hond uit Spanje moet halen. Maar er wel gewoon even rekening mee moet houden dat er bij sommige honden wel eens artskosten aan verbonden zijn. Maar zoiets kan natuurlijk ook gebeuren als je een hond uit een Nederlands asiel haalt. Gelukkig gaat het nu met de gezondheid van Sita goed.

Happen
Soms doe je iets heel automatisch wat voor een hond zoals Sita heel beangstigend kan zijn. We waren met de auto weggeweest en ik stapte uit en zette iets op het dak van de auto. Om daarna Sita er uit te laten. Sita was zo ontzettend geschrokken van het geluid toen ik iets op het dak had gezet dat ze dus in paniek de auto uitsprong. Als Sita niet vast had gezeten in de Auto met een Autogordel voor honden dan zou ze weg geweest zijn. Maar omdat ze vast zat kwam ze dus niet ver. Maar ze was wel ontzettend in paniek. Ik benaderde haar heel voorzichtig en hield haar vast. Maar ze was zo angstig dat ze in mijn hand hapte. Ze beet niet echt maar het was gewoon dat ze mij wilde laten weten dat ik haar los moest laten. Maar dat heb ik natuurlijk niet gedaan. Kort daarna werd ze weer rustig en sprong de auto weer in en kon ik haar los maken van de autogordel en konden we rustig naar het huis lopen. Ik heb er alleen wat blauwe plekken aan overgehouden. Niets ernstigs dus. Maar vanaf toen veranderde er iets bij Sita. Het leek wel of ze mij weer iets meer ging vertrouwen. Toen het gebeurde werd ik ook niet boos op haar. Want ik kon haar reactie ook heel goed begrijpen. En ik vermoed dat mijn reactie haar alleen maar goed heeft gedaan.
Vanaf die tijd heb ik natuurlijk meer opgelet dat ik als ik iets op het dak leg het niet zo hart neer zet zodat ze niet zo schrikt. En dat gaat ook heel goed nu. Het is inmiddels al weer een tijd terug dat dit is gebeurd.

Wandelen
Ik hoef Sita niet meer zachtjes te dwingen of zo. Zodra ze merkt dat ik mijn Jas aan trek of mijn schoenen komt ze heel snel naar de gang. Het tuigje omdoen en zo vind ze ook geen enkel probleem meer. In het begin begon ze nog wel te bibberen maar dat is eigenlijk ook bijna weg. Heel soms heeft ze het nog wel als ik bezig ben haar alles om te doen. Maar dat is eigenlijk zelden. Nu met de kou heeft ze ook een jasje aan. En dat vond ze in het begin ook vreselijk. Maar dat is ook helemaal voorbij en kan ik het makkelijk aandoen. Ik moest zelf wel een beetje over mijn eigen schaduw springen. Want ik houd er niet zo van om een hond een jasje aan te doen. Maar bij Sita is het wel nodig. Dus dan moet het maar ;-)
Ik ben van plan zelf een jasje te gaan naaien. Maar ik moet nog op zoek gaan naar een naaimachine. Ik wil dan een jasje gaan naaien waar de borst beschermd is. Want juist daar heeft ze geheel geen haar. Haar gehele onderkant is kaal en als ze dan in het bos loopt word die heel vies en nat en dat is niet fijn voor haar. Ik heb zelf al een jasje met de hand genaaid als proef of het zou werken zoals ik het wilde en dat werkt prima. Ik ben alleen nu op zoek naar een bedrijf wat mooi fleecestof verkoopt in de kleur van Sita. Maar heb nog niets kunnen vinden. Dus zal ik eerst maar gaan werken met een deken die ik in huis heb die een beetje haar kleur heeft. Mocht iemand een goed bedrijf weten hoor ik het graag.

Trappen lopen
Sita kan nu best goed trappen lopen. Toen we in Arcen waren hebben we veel geoefend bij de trap die bij de receptie is. En dat ging echt goed. Laatst heeft ze zelfs een trap naar boven gelopen die open was. Ze kon er dus doorheen kijken. Het was een trap buiten. Maar in huis doet ze het niet. Ik weet niet waarom niet. Want ze kan trappen lopen. Ze vindt het wel een beetje eng. Maar ze kan het wel. Ik wil binnenkort wel gaan proberen om koekjes op de trap te gaan leggen om te kijken of het dan lukt. Want als ze eenmaal zo ver is dat ze ook bij mij thuis de trappen loopt dan kan ze ook boven slapen. Ik heb natuurlijk 2 maanden beneden geslapen voor haar, maar slaap nu gewoon boven en laat dan een lamp in de gang aan zodat als ze opeens zou durven ze naar boven zou kunnen komen. Maar tot nu toe heeft ze het nog niet gedaan. Ik heb zelfs een aantal dagen haar naar boven en beneden getild zodat ze kon ervaren wat er boven allemaal is. Ook heeft ze op die manier 1 nacht boven geslapen. Maar omdat altijd te doen vind ik geen optie. Want ik heb ook periodes dat ik laatst heb van mijn rug en dan zou ik haar niet kunnen tillen en ik ben s’ morgens ook nog wat versuft en zou samen met haar de trap af kunnen vallen. Ik hoop dat ze het snel doet want ik mis haar s’ nachts wel. Ik heb altijd een hond in mijn slaapkamer gehad en vind het gewoon zo vreemd om zonder een hond in mijn kamer te gaan slapen.

Commando’s
Commando’s, ik vind het eigenlijk maar een naar word. Alsof je, je hond rond commandeert. Maar goed Sita moet natuurlijk wel een paar basis commando’s kennen. Als we in het bos lopen kent ze er al een paar. Dat zijn kijk, wachten en kom is hier. En dat doet ze heel goed. In het begin als ik riep Sita kom is. Liep ze langzaam naar mij toe. Tegenwoordig draaft ze vrolijk naar mij toe. Sinds een paar dagen ben ik begonnen met het wachten bij de stoep.
Ze moet nu altijd even wachten ook al komen er geen auto’s. Ik zeg dan Sita wacht en tot dat ik zeg kom maar dan gaan we verder en word ze natuurlijk ook beloont en dat doet ze heel goed. Ze leert snel.

Deel 2 komt morgen :-)

Geen opmerkingen: